Bezoek HV1 en MYP1 Archeon 10 okt 2024 |
Bliksemstage K2 10 okt 2024 |
Zaterdagschool 12 okt 2024 |
Bliksemstage K1 15 okt 2024 |
Zaterdagschool 19 okt 2024 |
Toetsweek 1 examenklassen 21 okt 2024 - 25 okt 2024 |
Kunstvoorstelling CP2 & CP3 24 okt 2024 |
Herfstvakantie 28 okt 2024 - 01 nov 2024 |
Examenreis 05 nov 2024 - 08 nov 2024 |
JDW Scholing 05 nov 2024 |
De Johan de Witt Scholengroep geeft openbaar voortgezet onderwijs op zes locaties in Den Haag. We bieden alle opleidingen binnen het VO en alle opleidingen hebben het predicaat ‘Excellente school’. Om je aan te melden, vul je eerst het juiste aanmeldingsformulier in.
Aanmeldformulier Dutch Prep Class (ISK) (voor nieuwkomers)
Application form Dutch Prep Class (English version)
Aanmeldformulier zij-instroom schooljaar (voor leerlingen van een andere middelbare school)
Je kunt contact opnemen met de examencommissie voor vragen en opmerkingen over een PTA/PTO/examen en/of het doorgeven van afwezigheid tijdens een toets vanaf de eerste dag van de toetsweek tot en met twee weken na de toetsweek.
De Johan de Witt Scholengroep is geaccrediteerd voor het Middle Years Programme (MYP) van het International Baccalaureate (IB). Over de hele wereld zijn er IB World Schools die jongeren opleiden tot onderzoekende, goed geïnformeerde en zorgzame mensen die samen streven naar een betere en vreedzamere wereld.
Ben je nieuwsgierig geworden? Bezoek onze open dagen of neem contact op met een van onze MYP-coördinatoren via voor antwoorden op al je vragen.
De Johan de Witt is geaccrediteerd voor het Middle Years Programme (MYP) van het Internationaal Baccalaureaat (IB). Het MYP is bedoeld voor leerlingen van 11 tot 16 jaar en heeft als doel jou op te leiden tot actieve, internationaal georiënteerde wereldburger. Bij de Johan de Witt Scholengroep bieden we drie jaar MYP (MYP jaar 2-4) aan in een zogenaamde 'verlengde brugperiode' (de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs). Dit betekent dat leerlingen met verschillende schooladviezen voor het voortgezet onderwijs in dezelfde klas zitten gedurende drie jaar. Ons doel is om elke leerling te begeleiden naar het hoogst haalbare en best passende examenprogramma in de bovenbouw na drie jaar in het MYP. Tijdens deze driejarige brugperiode doen we dit op verschillende manieren.
Met ons MYP-onderwijs leiden we jonge mensen op tot breed georiënteerde wereldburgers die inzien dat zij samen één mensheid vormen en samen verantwoordelijk zijn voor onze planeet. Dit doen we door veel aandacht te besteden aan de eigenschappen uit het Learner Profile. De missie van het IB vormt de basis voor ons onderwijs en hoe we op school met elkaar omgaan. Naast cognitieve ontwikkeling richt het MYP zich ook op de sociale, emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen. Het Leerlingprofiel omvat tien kenmerken. Gedurende het MYP stimuleren en ondersteunen docenten de leerlingen actief bij de ontwikkeling van deze kenmerken.
Bekijk hier het Learner Profile (ENG) en het leerlingprofiel (NL)
Het onderwijs binnen het MYP-programma is georganiseerd binnen 8 vakgebieden. Het programma bevordert interdisciplinair leren vanuit een sterke kennisbasis. Dit helpt leerlingen belangrijke verbanden te leggen tussen vakken. Geïntegreerd onderwijs helpt leerlingen complexe problemen te analyseren en de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om deel te nemen aan onze geglobaliseerde samenleving. Onderwerpen worden niet afzonderlijk onderwezen, maar ze zijn met elkaar verbonden, wat weerspiegelt hoe de wereld werkt. Leerlingen leren om conceptueel te denken, waardoor ze hun kennis kunnen toepassen op verschillende situaties.
Het MYP heeft 8 vakgebieden.
Vakgebied |
Schoolvakken |
Language acquisition |
Engels, Frans, Duits, Spaans |
Language & literature |
Nederlands |
Individuals & societies |
Aardrijkskunde, geschiedenis, filosofie, economie (vanaf het tweede jaar) |
Sciences |
Biologie, natuurkunde, scheikunde |
Mathematics |
Wiskunde en rekenen |
Arts |
Beeldende kunst, dans, theater, film, muziek |
Physical & health education |
Lichamelijke opvoeding |
Design |
Technisch ontwerp |
In het MYP willen we je aanmoedigen de verbinding te leggen tussen het leren op school en de echte wereld. Dit doen we door het gebruik van ‘Global Contexts’. Het MYP streeft naar een holistische benadering van leren en moedigt leerlingen aan om hun kennis en vaardigheden te koppelen aan wereldwijde vraagstukken en diversiteit. Door het leren te verbinden met contexten van wereldwijde betekenis, leren leerlingen dat ze deel uitmaken van de wereldbevolking en dat ze medeverantwoordelijkheid dragen voor het beschermen van onze aarde.
Het MYP legt de nadruk op het ontwikkelen van zogenaamde 'Approaches to Learning' (ATL) -vaardigheden. Dit zijn vaardigheden zoals onderzoek doen, communiceren, kritisch denken en zelfregulatie, die leerlingen helpen bij hun academische en persoonlijke groei. Ze vormen de basis voor zelfstandig leren.
In het MYP is er ruimte voor jouw thuistaal. Meertaligheid wordt niet gezien als een belemmering, maar juist als een waardevolle kracht binnen het leerproces van leerlingen. Binnen het MYP erkennen we dat meertaligheid niet alleen bijdraagt aan de taalvaardigheden, maar ook een diepgaand begrip en waardering voor verschillende culturen met zich meebrengt. We benutten de verschillende talen die leerlingen spreken om hun leerervaring te verrijken en hen te ondersteunen bij het leren. Door meertaligheid te omarmen, kunnen leerlingen gebruik maken van de kennis die zij in hun moedertaal hebben opgedaan, wat hen helpt om nieuwe concepten beter te begrijpen en de schooltaal verder te ontwikkelen. Daarnaast draagt het erkennen en inzetten van diverse talen bij aan een verhoogd taalbewustzijn en intercultureel begrip. We zijn ervan overtuigd dat dit niet alleen het leerproces verbetert, maar ook de sociale cohesie binnen de school bevordert. Hierdoor leren leerlingen respect en waardering te hebben voor de culturele diversiteit om hen heen, wat hen voorbereidt op een globaliserende wereld.
Tijdens het Community Project zet je je in voor de gemeenschap en de mensheid. Met het Community Project leer je een positief verschil te maken in het leven van anderen en voor het milieu. Het Community Project is een kernonderdeel van het MYP en biedt leerlingen de kans om praktisch aan de slag te gaan met maatschappelijke vraagstukken. Je onderzoekt een behoefte binnen de gemeenschap, neemt actie om deze aan te pakken en reflecteert op het proces en de resultaten. Dit project helpt je om je vaardigheden op het gebied van communicatie, samenwerking en probleemoplossing te ontwikkelen. Je leert ook verantwoordelijkheidsgevoel en betrokkenheid bij de wereld om je heen.