Bezoek HV1 en MYP1 Archeon 10 okt 2024 |
Bliksemstage K2 10 okt 2024 |
Zaterdagschool 12 okt 2024 |
Bliksemstage K1 15 okt 2024 |
Zaterdagschool 19 okt 2024 |
Toetsweek 1 examenklassen 21 okt 2024 - 25 okt 2024 |
Kunstvoorstelling CP2 & CP3 24 okt 2024 |
Herfstvakantie 28 okt 2024 - 01 nov 2024 |
Examenreis 05 nov 2024 - 08 nov 2024 |
JDW Scholing 05 nov 2024 |
De Johan de Witt Scholengroep geeft openbaar voortgezet onderwijs op zes locaties in Den Haag. We bieden alle opleidingen binnen het VO en alle opleidingen hebben het predicaat ‘Excellente school’. Om je aan te melden, vul je eerst het juiste aanmeldingsformulier in.
Aanmeldformulier Dutch Prep Class (ISK) (voor nieuwkomers)
Application form Dutch Prep Class (English version)
Aanmeldformulier zij-instroom schooljaar (voor leerlingen van een andere middelbare school)
Je kunt contact opnemen met de examencommissie voor vragen en opmerkingen over een PTA/PTO/examen en/of het doorgeven van afwezigheid tijdens een toets vanaf de eerste dag van de toetsweek tot en met twee weken na de toetsweek.
Op de Johan de Witt Scholengroep willen we iedere leerling op zijn/haar niveau een diploma laten behalen. Daar is de onderwijsondersteuning dan ook op ingericht. De school maakt onderscheid tussen basisondersteuning, basis+ ondersteuning, extra ondersteuning en diepte-ondersteuning. Dit staat beschreven in de schoolondersteuningsprofielen te vinden bij 'downloads'.
De ondersteuning voor leerlingen moet aansluiten op de behoeften van de individuele leerling: maatwerk. Onder onderwijsondersteuning worden alle pedagogische en didactische maatregelen verstaan waarmee wij leerlingen ondersteunen in hun leer- en/of ontwikkelingsproces, leer- en/of ontwikkelingsproblemen proberen te voorkomen of proberen op te lossen.
De onderwijsondersteuning moet ertoe bijdragen, dat de leerling zijn persoonlijke doelstellingen haalt, de nodige vaardigheden ontwikkelt en zich kwalificeert voor de periode na het voortgezet onderwijs. De ondersteuning die de Johan de Witt Scholengroep biedt, richt zich dan ook voornamelijk op problemen bij leren.
Somtoday voor de ouder
Als ouder bent u graag op de hoogte van de vorderingen van uw kind. Ons leerlingadministratiesysteem, Somtoday, biedt de mogelijkheid om mee te kijken naar de cijfers, of het huiswerk gemaakt wordt en of uw kind de afgesproken materialen zoals boeken mee naar school neemt. Ouders kunnen inloggen via deze link.
Somtoday voor de leerling
We gaan dit schooljaar werken met de Somtoday-app. Even wennen natuurlijk. Want hoe werkt de app? Wat kun je ermee? En wat valt er allemaal te zien? We helpen je vast een beetje op weg.
Wat kun je met de app?
Met de app weet je altijd precies wat je te doen staat. Je hebt namelijk alle belangrijke dingen van school bij de hand. Denk bijvoorbeeld aan:
Waar vind je de mobiele app?
Je kunt de app (vanaf 5 augustus) op je smartphone downloaden in de Appstore of de Play Store. Daar heet hij 'Somtoday Leerling en Ouder'.
Als je op de website op de Somtoday button klikt en kiest voor 'medewerkers/leerlingen' kan je gemakkelijk inloggen. Je kan ook op deze link drukken.
Je gebruikersnaam is je leerling nummer en je wachtwoord is gelijk aan je netwerkwachtwoord.
Het belangrijkste hulpmiddel om zicht te krijgen op de ontwikkelingen van de leerlingen op de Johan de Witt Scholengroep is het RTTI-systeem. RTTI biedt een eenduidige taal om met leerlingen en ouders in gesprek te gaan over leren en presteren. Op de Johan de Witt Scholengroep verdiepen we het gesprek over studievoortgang door het verhaal achter het cijfer te ontdekken en dit te koppelen aan concrete en passende acties voor verbetering. Naast het vergroten van inzicht in de ontwikkeling van de leerling en ons eigen onderwijsproces, is het eveneens een middel om de leerling een aantal vaardigheden bij te brengen die hij nodig heeft in zijn verdere leven: metacognitie (het ‘denken over je denken’), algemene zelfreflectie en ‘leren leren’.
Met behulp van het RTTI-systeem worden scherp en transparant de vier te onderscheiden cognitieve niveaus van leren in kaart gebracht. RTTI maakt de cognitieve ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk en werkt binnen de school als motor voor onderwijsontwikkeling.
De letters R, T, T en I staan voor vier verschillende niveaus van cognitie:
Naast de verschillende cognitieve niveaus worden er ook gedragsindicatoren gekoppeld aan de resultaten van de leerling, OMZA genoemd. De letters O, M, Z en A staan voor vier indicatoren die samenhang vertonen met de vier cognitieve niveaus:
Elke leerling krijgt zijn eigen planner van school en hoeft dus geen eigen schoolagenda aan te schaffen. Goed gepland huiswerk en inzicht in de naschoolse activiteiten geeft leerlingen overzicht en rust. Door huiswerk goed in te plannen en op tijd te beginnen met maak- en leerwerk kan er effectiever geleerd worden. In de mentorlessen wordt er aandacht besteed aan studievaardigheden, plannen en organiseren. We werken met een planner voor leerlingen uit de onderbouw en een aparte planner voor leerlingen uit de bovenbouw.